Transport kolejowy w Krakowie
Stolica Małopolski jest jednym z największych polskich węzłów kolejowych. Między Krakowem i Warszawą oraz Krakowem i Gdańskiem istnieją szybkie połączenia kolejowe (PKP InterCity), ponadto funkcjonuje połączenie EuroCity ze stolicą Austrii – Wiedniem oraz EuroCity Wawel z Wrocławiem, Hamburgiem i Berlinem.
W centrum miasta znajduje się dworzec Kraków Główny (przy ul. Lubicz, na północny wschód od Rynku). Wespół z Regionalnym Dworcem Autobusowym znajdującym się przy ul. Bosackiej, zespołem komunikacji miejskiej (podziemny szybki tramwaj, autobusy) oraz kolejką szynobusową do lotniska w Balicach, tworzy on kompleks zwany Krakowskim Centrum Komunikacyjnym.
Oprócz dworca centralnego jest też dworzec Kraków Płaszów, leżący w południowo-wschodniej części miasta. Umożliwia on szybkie i wystarczająco częste połączenia z Tarnowem, Rzeszowem, Przemyślem, Skawiną, Suchą Beskidzką i Kalwarią Zebrzydowską.
Jest też oczywiście wiele innych pomniejszych stacji, znajdujących się w takich dzielnicach jak Bieżanów, Łagiewniki, Łobzów, Mydlniki czy Prokocim. Nowa Huta nie umożliwia kolejowych połączeń pasażerskich, niemniej jednak znajduje się tutaj największa na terenie Krakowa stacja przeładunkowa.
Połączenia krajowe na terenie aglomeracji krakowskiej obsługują szynobusy oraz EZT. Obsługują one trasy do Trzebini, Krzeszowic, Wieliczki, Skawiny oraz Portu Lotniczego w Krakowie-Balicach. Są alternatywą dla nierzadko zakorkowanych w godzinach szczytu dróg. Dodatkowo przewozy regionalne posiadają w swej ofercie czasowe bilety strefowe na wielokrotne przejazdy koleją w aglomeracji krakowskiej.